Przewidywaniami przyszłości zajmują się agencje foresightingowe. Ich raporty są szczegółowo analizowane przy okazji tworzenia strategii rozwojowych w największych światowych firmach. Tworząc własną strategię na życie zawodowe warto, prócz predyspozycji zawodowych, wziąć również pod uwagę potrzeby rynku pracy w przyszłości.
Największe wydarzenie na świecie, podczas którego wiele się mówi na temat trendów na rynku pracy, zbliża się wielkimi krokami: już 22-25 stycznia w Davos-Klosters, w Szwajcarii odbędzie się doroczne spotkanie Światowego Forum Ekonomicznego. W raporcie ze spotkania ubiegłorocznego, opublikowanym we wrześniu 2018 możemy zapoznać się z zawodami, które będą poszukiwane na rynku pracy do 2022 roku.
Najważniejszymi zawodami pozostaną zawody STEM (science, technology, engineering, mathematics), oparte na naukach ścisłych i naukach o życiu (inżynierowie, lekarze, technolodzy, programiści, specjaliści BigData, analitycy, finansiści).
Inne zawody przyszłości to:
Simplicity Designer – osoba upraszczająca procedury komunikacyjne w firmie.
Healthcare Navigator – doradca do spraw opieki zdrowotnej, doradzi o możliwościach terapii zdrowotnej w różnych ośrodkach, podpowie jak pozyskać finansowanie usług medycznych, pomoże wypełnić dokumenty.
Nostalgista – połączenie opiekuna osób starszych, psychologa i projektanta wnętrz, zajmujący się np.: odtwarzaniem klimatu epoki, która się klientowi (starszej osobie) najlepiej kojarzy i daje poczucie bezpieczeństwa, np. lat 80. XX w.
Personal Digital Curator (osobisty kurator cyfrowy) – specjalista, w kształtowaniu i komunikowaniu życia prywatnego i zawodowego w Internecie.
Digital Death Manager – menedżer śmierci cyfrowej, który będzie zamykał doczesne sprawy w sieci osób, które zmarły lub chcą zniknąć z rzeczywistości wirtualnej.
Garbage Designer – projektant śmieci, będzie poszukiwał nowych zastosowań dla użytych już materiałów, np. opakowań czy przedmiotów, oraz będzie doradzać firmie, jak produkować je tak, by ta sama lub inna firma mogła je później przetworzyć i sprzedać jako zupełnie co innego.
10 najbardziej przydatnych umiejętności, jakich będzie się wymagać od pracowników już w 2020 roku. Są to: umiejętność rozwiązywania złożonych problemów, krytyczne myślenie, kreatywność, zarządzanie ludźmi, współpraca z innymi, inteligencja emocjonalna, umiejętność oceniania i podejmowania decyzji, zorientowanie na usługi, umiejętność negocjowania i elastyczność poznawcza oraz umiejętność rozwiązywania problemów, ale też zrozumienia w odpowiednim momencie, że do projektu, do rozwiązania zadania należy włączyć innego specjalistę.
Inne raporty World Economic Forum: tutaj