Kategorie
Blog

Kompetencje przyszłości

Trzech na czterech specjalistów prowadzących rekrutacje uznaje kompetencje miękkie za zdecydowanie ważniejsze niż wiedza techniczna czy nawet referencje. Pojęcie edukacji przyszłości z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Kompetencje przyszłości takie, jak samoświadomość, zapamiętywanie, łatwość adaptacji, kreatywność, rozwiązywanie problemów, umiejętność pełnienia różnych ról w grupie oraz krytyczne myślenie są determinantami odnoszenia sukcesu w przyszłości. – mówi Karina Trafna, prezes sieci przedszkoli KIDS&Co.

„Osoby, które mają szeroko rozwinięte zdolności interpersonalne i potrafią łatwo dostosować się do otoczenia, lepiej radzą sobie w sytuacjach społecznych i w środowisku zawodowym. Będzie to szczególnie istotne w dobie dynamicznych zmian wynikających z rozwoju technologii. Roboty i maszyny coraz częściej przejmują automatyczne i powtarzalne zadania, dając tym samym pracownikom przestrzeń do zajmowania się zajęciami wymagającymi typowo ludzkich kompetencji, takich jak kreatywność, zarządzanie relacjami, czy wyciąganie trafnych wniosków. I to właśnie tacy kandydaci będą w przyszłości najbardziej cenieni na rynku – mówi Radosław Szafrański z Michael Page.”

Raport Future Work Skills 2020, określił najbardziej pożądane kompetencje miękkie przyszłości, będą to: umiejętności komunikacyjne i interpersonalne, inteligencja emocjonalna oraz crossowanie, czyli łączenie wiedzy z wielu dziedzin i wykorzystywanie jej podczas pracy. Ale nie tylko, znaczenie będzie mieć również gotowość do pracy w międzynarodowym, wielokulturowym teamie, a także zdolność działania w tzw. szumie informacyjnym i zręczna selekcja danych. Osoby, które nie będą potrafiły opanować tych umiejętności, będą miały większy problem w znalezieniu i utrzymaniu satysfakcjonującej pracy.

Kategorie
Blog

Restart kariery w wieku 30 – 40 lat

Restart, zmiana, relokacja, rekonstrukcja kariery (nazewnictwo zmienia się z czasem)… wiele osób się na to decyduje po latach pracy w jednym zawodzie, w jednej firmie. Jedni z wypalenia, inni z braku poczucia sensu a inni znowu, spełniali latami oczekiwania otoczenia i wreszcie chcą robić to, o czym zawsze marzyli. No….chyba, że nie wiedzą, co to miałoby być.

Z celem jest łatwiej ustalać poszczególne kroki na drodze zmiany. Ba! Powiedziałabym, że bez wizji końca, trudno się będzie zabrać za tworzenie planu działań.

Od czego, zatem, zacząć? Od zwolnienia się z obecnej pracy? No cóż, różne są strategie, i trudno siedzieć w pracy, do której czujemy obrzydzenie, która nas nudzi, nie daje nam tego co byśmy chcieli, albo to po prostu nie jest to! Najlepiej do takiego stadium nie dopuszczać i rozpocząć poszukiwania zanim nuda, marazm, pustka w portfelu, albo depresja doprowadzą do nieprzemyślanego zatrudnienia gdzie popadnie.

A czas jest ku temu wyjątkowy: tzw. rynek pracownika, czyli bezrobocie poniżej 2% (przynajmniej we Wrocławiu). Od kilku dobrych lat pracownik martwi się raczej o to, aby mieć jak najlepszą dla siebie pracę, a nie, żeby w ogóle mieć „jakąś” pracę.

Co zatem robić, żeby ten fantastyczny dla pracownika moment dobrze wykorzystać?

Coś, co na każdym etapie naszej ścieżki zawodowej jest przydatne, to samoświadomość. Zacznijmy więc od poszukania mocnych stron, tego co potrafimy robić z przyjemnością, od obserwacji, przy których czynnościach czas nam się zatrzymuje lub pędzi tak, że po kilku godzinach jesteśmy zdumieni, że to już ta godzina. Może test predyspozycji zawodowych zainspiruje do konkretnego zajęcia? Może rozmowa z ludźmi? Niekiedy innym jest łatwiej nazwać/określić nasze atuty.

Na różnych etapach naszego życia, różne wartości mogą wysuwać się na pierwszy plan, czasem ważniejsze jest samospełnienie, czasem po prostu pieniądze. Zazwyczaj jednak są one raczej stałe. Warto znać te swoje drogowskazy, i kierować się nimi również planując życie zawodowe. Może się bowiem okazać, że praca, w której aktualnie jesteśmy, to optymalne zajęcie, pozwalające nam zaspokajać nasze najważniejsze potrzeby, tylko z biegiem lat, straciliśmy ostrość widzenia korzyści przyzwyczajając się do nich jak do wszystkiego, co dobre w życiu ;).

Warto pamiętać, że w trakcie życia zawodowego wyrabiamy sobie markę. Nie tylko markę specjalisty, ale też człowieka, z którym łatwo się skomunikować, świetnie się współpracuje, kto nie traci głowy kiedy wszystko się wali w pracy, szanuje ludzi, kto ma świetne pomysły, potrafi rozładować trudną sytuację i ma do siebie dystans. To są kompetencje (tak zwane miękkie), których poszukuje każdy pracodawca. Taki pakiet kompetencji zdecydowanie ułatwia zmianę zawodu.

Dobrze też być przygotowanym na pewne wyrzeczenia, wydatki czy po prostu wysiłek i ryzyko. Bez tego zmiana zawodu może być bardzo trudna, a nawet niemożliwa. Czasem trzeba zainwestować w kurs, studia podyplomowe lub doświadczenia, które nie gwarantują oczekiwanych wyników. Czasem droga jest wyboista, i to my sami musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy „gra jest warta świeczki”.

Na pewno w tej refleksji warto brać pod uwagę branże po prostu potrzebne od zawsze i wiadomo, że w przyszłości też będą potrzebne: żywość, odzież i budownictwo i finanse (księgowość, analiza finansowa, analiza rynku) a także branże rozwojowe: IT, biotechnologia, OZE (odnawialne źródła energii), nowe technologie, farmaceutyka oraz zawody związane z pięknem i zdrowiem.

Jeśli to rozważasz, to sytuacja na obecnym rynku pracy jest wymarzona do tego typu działań! 🙂

Kategorie
Blog

Dyplomowany księgowy.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce wdraża system certyfikacji w zawodzie księgowego, który ma być gwarancją jakości pracy księgowych. Aby utrzymać ważność certyfikatu, absolwent kursu certyfikującego będzie musiał dbać o aktualność swojej wiedzy. Oczywiście można będzie również być księgowym bez certyfikatu SKwP, jednak, w dzisiejszych czasach, jedynie ciągła nauka w swoim zawodzie daje gwarancję wykonywania pracy na odpowiednim poziomie. Dotyczy to każdego zawodu. Certyfikacja ma po pierwsze: ułatwić ten proces certyfikowanemu księgowemu, a po drugie: będzie to jasny komunikat dla pracodawcy/biznesu, że temu księgowemu warto zaufać.

W Polsce, jak podaje SKwP, w szeroko rozumianej księgowości pracuje od 500 000 do 800 000 osób. SKwP już dziś jest polecanym w branży miejscem szkoleniowym, według absolwentów kursów są to zajęcia bardzo praktyczne i konkretne.

Pierwsze szkolenia certyfikujące ruszają w październiku 2019, warto jednak już teraz przejrzeć ofertę SKwP.

Źródła:

https://wroclaw.skwp.pl/

https://ksiegowosc.infor.pl/raport-dnia/103930,Nowy-zawod-dyplomowany-ksiegowy.html

Zeszyt ćwiczeń do języka angielskiego dla księgowych znajdziesz tutaj…

Kategorie
Blog

Automaty rekrutacyjne – jak się im zaprezentować?

Informacje o wykorzystaniu automatów w rekrutacji docierają do nas coraz częściej. Korzystają z nich duże firmy i korporacje a także agencje pośrednictwa pracy. CV wysłane do międzynarodowej korporacji, zanim trafi do rekrutera,  trafia do programu komputerowego do skanowania CV.

Programy te służą selekcji aplikacji i są nastawione na bezlitosną efektywność. Jeśli w niej nie znajdą słów kluczy, które rekruterzy spodziewają się w niej znaleźć – życiorys nie przechodzi do dalszego etapu rekrutacji. Zatem nie ma szansy na weryfikację przez człowieka, nawet jeśli to aplikacja dobrego kandydata.

Niektóre skanery mogą nie czytać CV w formie tabeli. Na pustej kartce pozostaje tylko imię i nazwisko. Lepiej również unikać w CV formatowania tekstu jako nagłówki i stopki, które również mogą zostać pominięte.

Podobnie skróty naukowe lub spacje stawiane po każdej literze, w celu wyróżnienia imienia i nazwiska są dla automatów czynnikami zakłócającymi identyfikację CV.

Co prawda w Polsce takich firm nie ma jeszcze wiele, niemniej lepiej być przygotowanym i, w czasie budowania CV, mieć gdzieś „z tyłu głowy” uważność na szczegóły, które mogą mieć znaczenie dla naszego być albo nie być w wybranej przez nas organizacji.

Kategorie
Blog

Jak pomóc dziecku planować przyszłość

W dzisiejszych czasach trudno mówić o decyzji zobowiązującej na całe życie. Raczej o procesie, w którym najpierw pomagają rodzice, od najmłodszych lat obserwując, co lubi robić ich dziecko. Później obserwuje ono już samo siebie, jeśli jest nauczone uważności. To mogą być bardzo cenne wskazówki, na przykład dziecko lubiące bawić się plasteliną lub układać klocki w misterne budowle może być świetnym spawaczem, precyzyjnym i cierpliwym, z wprawną ręką ćwiczoną od najmłodszych lat. Ale może też wyrosnąć na dobrego inżyniera, projektującego maszyny lub budowle. Zwracanie uwagi na takie malutkie drobiazgi, może – jak w puzzlach – dać nam z czasem wyraźny obraz. Czy to decyzja na całe życie? To zależy od wielu czynników. Dobrze jest wspierać ich zainteresowania i wiedzę o sobie, oraz mówić dzieciom nie tylko o korzyściach płynących z umiejętności planowania, ale też o korzyściach z modyfikowania planów, a czasem ich radykalnej zmiany. Co stałoby się na przykład z telegrafistką, gdyby była zbyt konsekwentna w swoim wyborze? Wiele zależy od otoczenia, w jakim funkcjonujemy, od zasobów (nie tylko finansowych, ale też doświadczeń w rodzinie, z których dzieci mogą skorzystać). Pytanie…. czy w ogóle rozmawiamy o tych sprawach z dzieckiem?

Kategorie
Blog

Jak zatrzymać „millenialsa” i „zetkę”?

„Pani Marto! Nie mogę utrzymać pracownika dłużej niż 7 miesięcy! Podwyżka działa na bardzo krótko albo w ogóle! Ma Pani jakieś sposoby? Może mylę się już w rekrutacji?”

Dziękuję Panu za inspirację. Niestety dziś mam dopiero zajawkę możliwych rozwiązań i już mogę powiedzieć, że to nie będzie kaszka z mleczkiem! 🙂

Żeby była jasność: to nie jest firma z branży IT. O IT krążą legendy, jak to pracownicy zmieniają pracodawców co 3 lub 6 miesięcy. Przyjrzyjmy się jednak, kto w tej branży pracuje, średnia wieku to dwadzieścia kilka lat, w porywach do trzydziestu, i to tylko dlatego, że zawyża ją management.

Ale wracając do clou: znalazłam książkę, która jeszcze się nie ukazała, a może zaciekawić wielu menedżerów. To co znalazłam w udostępnionym fragmencie bardzo mnie, jako doradcę zawodowego, ale też człowieka po prostu, cieszy.

Instytut Gallupa, najstarszy instytut badawczy na świecie wyda w najbliższym czasie książkę o tym jak być menedżerem w dzisiejszych czasach. Jak tworzyć atrakcyjne dla młodych miejsce pracy i atrakcyjny dla nich zespół.

Większość millenialsów i członków Generacji Z przyjeżdża do pracy z wielkim entuzjazmem, ale stara praktyka zarządzania wydajnością odbiera im życie.
Aby zaangażować dziś pracowników, zarządzający organizacją i partnerzy społeczni muszą najpierw zmienić to, w co wierzą, a następnie zmienić to, w co wierzą ich menedżerowie.
Firma Gallup znalazła sześć zmian, które organizacje muszą natychmiast wprowadzić, aby opracować strategię odpowiadającą potrzebom zmieniających się kandydatów.


Autorzy It’s Manager, Jim Clifton i Jim Harter proponują, żeby organizacje zajęły się zmianą kultury (nastawienia do ludzi, energii, woli, kierunku, pragnień) i w sześciu punktach podają aspekty, na które współczesny menedżer powinien zwrócić uwagę:

  1. Millenialsi i Generacja Z chcą mieć jakiś cel – nie pracują tylko dla wypłaty.
    Dla ludzi w tych generacjach ich praca musi mieć znaczenie. Chcą pracować dla organizacji mających misję i cel. W przeszłości pokolenie wyżu demograficznego i inne pokolenia niekoniecznie potrzebowały znaczenia w swojej pracy. Chcieli tylko wypłaty. Ich misją i celem były ich rodziny i wspólnoty. Dla pokolenia Milenium i pokolenia Z wynagrodzenie jest ważne i musi być sprawiedliwe, ale nie jest już ich główną motywacją. Nacisk na te pokolenia zmienił się z pensji na cel – podobnie jak ich kultura.
  2. Millenialsi i Generacja Z dążą do rozwoju a nie tylko do zadowolenia z pracy.
    Większość członków tych pokoleń nie dba dziś o tanie „wabiki”(górnolotnie zwane dziś w HR benefitami pozapłacowymi, np.: stoły do pingponga, fantazyjne ekspresy do kawy i darmowe jedzenie oferowane przez firmy starające się stworzyć satysfakcję z pracy. Oferowanie „zabawek” jest protekcjonalne i świadczy o niepoważnym traktowaniu pracownika.
  3. Millenialsi i Generacja Z nie chcą bossów – chcą trenerów.
    Rola starego szefa to komenda i kontrola. Ale pokolenie millenialsów i pokolenie Z dba o to, by mieć liderów zespołów, którzy mogą ich szkolić, którzy cenią ich jako osoby i pracowników, i którzy pomagają im zrozumieć i zbudować swoje mocne strony.
  4. Millenialsi i Generacja Z chcą rozmawiać o pracy, i o tym jak idzie praca, w czasie rzeczywistym – nie chcą corocznych ocen pracowniczych.
    W jaki sposób te pokolenia się komunikują – SMS-y, tweety, Skype itp. – są natychmiastowe i ciągłe. Młodzi ludzie są przyzwyczajeni do ciągłej komunikacji i informacji zwrotnych, a to ogromnie wpływa to czego oczekują w pracy.
  5. Millenialsi i Generacja Z chcą lidera, który pomoże im rozwinąć ich mocne strony, a nie takiego, który wytyka ich słabości.
    Badania Gallupa pokazują, że słabości nigdy nie rozwijają się w mocne strony, podczas gdy zalety rozwijają się w nieskończoność. Organizacja nie powinna ignorować słabych punktów. Przeciwnie, powinna rozumieć słabości, ale maksymalizować mocne strony. Kultura oparta na silnych stronach pomaga także przyciągać i utrzymywać najlepszych liderów.
  6. To nie moja praca – to moje życie.
    Gallup głośno mówi o tym, czego wszyscy na świecie chcą, dobrej roboty. (Dobry wywiad z Barbarą Fatygą o tej tematyce jest również w zasobach Think Thank , – płatny) Dotyczy to zwłaszcza pokolenia millenialsów i pokolenia Z. Bardziej niż kiedykolwiek w historii kultury korporacyjnej pracownicy pytają: „Czy ta organizacja ceni moje mocne strony i mój wkład? Czy ta organizacja daje mi szansę robienia tego, co robię najlepiej każdego dnia? Ponieważ dla pokolenia millenialsów i pokolenia Z praca nie jest już tylko pracą – to jest jej życie.

To tylko fragment pierwszego rozdziału. Polecam serdecznie i z całego serca do przeczytania całość obecnym menedżerom i tym, którzy planują w najbliższej przyszłości kierować ludźmi.

Kategorie
Blog

Zawody przyszłości

Przewidywaniami przyszłości zajmują się agencje foresightingowe. Ich raporty są szczegółowo analizowane przy okazji tworzenia strategii rozwojowych w największych światowych firmach. Tworząc własną strategię na życie zawodowe warto, prócz predyspozycji zawodowych, wziąć również pod uwagę potrzeby rynku pracy w przyszłości.

Największe wydarzenie na świecie, podczas którego wiele się mówi na temat trendów na rynku pracy, zbliża się wielkimi krokami: już 22-25 stycznia w Davos-Klosters, w Szwajcarii odbędzie się doroczne spotkanie Światowego Forum Ekonomicznego. W raporcie ze spotkania ubiegłorocznego, opublikowanym we wrześniu 2018 możemy zapoznać się z zawodami, które będą poszukiwane na rynku pracy do 2022 roku.

Najważniejszymi zawodami pozostaną zawody STEM (science, technology, engineering, mathematics), oparte na naukach ścisłych i naukach o życiu (inżynierowie, lekarze, technolodzy, programiści, specjaliści BigData, analitycy, finansiści).

Inne zawody przyszłości to:

Simplicity Designer  – osoba upraszczająca procedury komunikacyjne w firmie.

Healthcare Navigator – doradca do spraw opieki zdrowotnej, doradzi o możliwościach terapii zdrowotnej w różnych ośrodkach, podpowie jak pozyskać finansowanie usług medycznych, pomoże wypełnić dokumenty.

Nostalgista – połączenie opiekuna osób starszych, psychologa i projektanta wnętrz, zajmujący się np.: odtwarzaniem klimatu epoki, która się klientowi (starszej osobie) najlepiej kojarzy i daje poczucie bezpieczeństwa, np. lat 80. XX w.

Personal Digital Curator (osobisty kurator cyfrowy) – specjalista, w kształtowaniu i komunikowaniu życia prywatnego i zawodowego w Internecie.

Digital Death Manager – menedżer śmierci cyfrowej, który będzie zamykał doczesne sprawy w sieci osób, które zmarły lub chcą zniknąć z rzeczywistości wirtualnej.

Garbage Designer – projektant śmieci, będzie poszukiwał nowych zastosowań dla użytych już materiałów, np. opakowań czy przedmiotów, oraz będzie doradzać firmie, jak produkować je tak, by ta sama lub inna firma mogła je później przetworzyć i sprzedać jako zupełnie co innego.

10 najbardziej przydatnych umiejętności, jakich będzie się wymagać od pracowników już w 2020 roku. Są to: umiejętność rozwiązywania złożonych problemów, krytyczne myślenie, kreatywność, zarządzanie ludźmi, współpraca z innymi, inteligencja emocjonalna, umiejętność oceniania i podejmowania decyzji, zorientowanie na usługi, umiejętność negocjowania i elastyczność poznawcza oraz umiejętność rozwiązywania problemów, ale też zrozumienia w odpowiednim momencie, że do projektu, do rozwiązania zadania należy włączyć innego specjalistę.

Inne raporty World Economic Forum: tutaj

Kategorie
Blog

Co nam przyniesie 2019 rok?

Najbliższa przyszłość na rynku pracy zapowiada się różowo. Dla pracowników. Pracodawcy niewiele mają powodów do radości, poza w miarę stabilnie rosnącą koniunkturą i siłą nabywczą ich klientów. Może więc summa summarum ten rok będzie dobry dla nas wszystkich.

PRACODAWCY

Zdążyli się już oswoić z sytuacją zabiegania o dobrego pracownika, wiedzą też jak podejść do przedstawiciela pokolenia Z, który statystycznie nie zagrzewa zbyt długo jednego miejsca. Opracowane strategie działają i pomijając koszty zatrudnienia sytuacja przedstawia się dosyć stabilnie. Teoretycznie, ponieważ zmiana w prawie pracy od 1 stycznia 2019 nakłada na pracodawców sporo nowych obowiązków:

  • wypłata z zasady będzie przelewana na konto pracownika, chyba, że ten wystąpi z wnioskiem o wypłatę gotówką,
  • od tego roku pracodawca może prowadzić dokumentację pracowniczą w formie elektronicznej,
  • skraca się czas przechowywania dokumentacji pracownika z 50 do 10 lat (po tym czasie pracodawca przekazuje całość do ZUS),
  • akta pracownicze będą odtąd zawierać cztery (zamiast dotychczasowych trzech) części: w części A powinny znaleźć się oświadczenia lub dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie oraz skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich z poprzednich okresów zatrudnienia. Część B dotyczy oświadczeń lub dokumentów dotyczących nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika. Część C wypełni się dokumentami związanymi z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach. Z kolei w części D powinny znaleźć się oświadczenia i dokumenty związane z rozwiązaniem albo wygaśnięciem stosunku pracy.
  • w tym roku, od lipca, rozpocznie się wprowadzanie Pracowniczych Planów Kapitałowych. W 2019 roku zmiany dotyczą jedynie pracodawców zatrudniających powyżej 250 pracowników.

PRACOWNICY

Zatrudnieni, poszukujący pracy i rozglądający się za nową pracą mogą nadal cieszyć się cudownym czasem, kiedy znalezienie pracy jest stosunkowo proste. Jak mówią statystyki, coraz więcej polaków jest też zadowolonych ze swojego zajęcia.

Z drugiej strony, dobry kandydat to osoba ciągle podnosząca kwalifikacje. Podążająca za zmianami w swojej branży, dbająca o swój rozwój zawodowy… po prostu zaciekawiona tym, czego może się nauczyć, aby wykonywać swój zawód wciąż lepiej i lepiej. Zaangażowana. Ba! osoby, które na dłużej „zastygają w inercji”, czyli nie podnoszą kompetencji pracując wiele lat u jednego pracodawcy narażają siebie na kłopoty ze znalezieniem satysfakcjonującej pracy w przyszłości.

Czego możesz nauczyć się w tym roku?

Kategorie
Blog

Dobrze znasz język obcy? Wykorzystaj to!

Od czasu do czasu, w trakcie konsultacji z osobami znającymi dobrze języki obce, wybrzmiewa wątpliwość w jaki sposób poszukiwać pracy mając taką kompetencję.

Najprościej we wszelkiego typu serwisach pośrednictwa pracy korzystać z filtrów, wpisując np.: niemiecki i miasto. W ten sposób znajdujemy oferty, w których pracodawca określił dany język obcy, jako jedną z oczekiwanych od kandydata kompetencji.

Czy to jednak wszystko, co możemy zrobić?

Oczywiście, że nie. Dopasowywanie się do ofert istniejących w portalach to najmniej skuteczna forma poszukiwania pracy a przecież możemy inaczej określić grupę docelową naszych potencjalnych pracodawców. Istnieją bowiem miejsca, w których jesteśmy w stanie dotrzeć do listy firm, w których język obcy konkretnego kraju jest językiem często używanym, a nawet niezbędnym do codziennego porozumiewania się. Są to firmy z kapitałem obcym, posiadające siedzibę poza Polską lub prowadzące intensywną współpracę międzynarodową. I tak, firmy zrzeszone w Polsko – Niemieckiej Izbie Przemysłowo Handlowej, to firmy z kapitałem niemieckim bądź prowadzące biznes pomiędzy tymi dwoma krajami, Francusko – Polska Izba Gospodarcza prowadzi również katalog firm, tym razem biznesowo związanych z rynkami polskim i francuskim, podobnie: Polsko Austriacka Inicjatywa Współpracy Gospodarczej itd.

Takie poszukiwania pozwalają nam lepiej zorientować się w sytuacji na rynku pracy i ukierunkować nasze działania.

Kategorie
Blog

Dla przedsiębiorczych

Osoby myślące o rozpoczęciu lub rozwoju swojej działalności zapraszam na strony dolnośląskich instytucji, które oferują preferencyjne pożyczki dla biznesu:

Pożyczki do 50 tyś. zł dla osób fizycznych z terenu Dolnego Śląska planujących rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.

Pożyczka rozwojowa

Duża pożyczka inwestycyjna

Regionalna pożyczka obrotowa

Regionalna pożyczka hipoteczna

Kategorie
Blog

Klauzula do CV 2020 r.

Klauzula do CV to obowiązek pracodawcy nałożony prawem*. To pracodawca powinien zabiegać o zamieszczenie zgody przez kandydata.

Tak mówi prawo.

Może się zdarzyć, że jeśli wyślemy aplikację bez klauzuli, zwiążemy ręce pracodawcy, który aplikację bez klauzuli pominie/odrzuci, ponieważ bez naszej zgody na przetwarzanie danych nie może nas zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną.

Oczywiście niskie bezrobocie, powszechnie nazywane rynkiem pracownika, wymusza na pracodawcach większą tolerancję wobec kandydatów, którzy piszą do pracownika z prośbą o dołączenie zgody. Z drugiej strony jeśli aplikujemy na ofertę, to prezentujemy jakiś poziom zaangażowania i teoretycznie można się spodziewać, że zależy nam na tym jak wypadniemy.

Zatem nic nie zaszkodzi na końcu CV zawrzeć krótką zgodę, np.:

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO)”

Oczywiście pozostawiamy klauzulę w CV bez znaków cytatu (to są te podwójne przecinki: „ i „) używanych przez pracodawców w ofertach i uzupełniamy wykropkowane pola. 😉

Klauzula taka pozwala nam oczekiwać, że nasze dane (z czasem nieaktualne) nie będą gdzieś latami zalegać w firmie, lecz zostaną zniszczone, po tej, konkretnej, rekrutacji, szczególnie, jeśli dodamy ten zapis w klauzuli, wymieniając to konkretne stanowisko. Jeśli jednak chcemy, aby nasze dane firma mogła przetwarzać dłużej, określamy konkretną datę (np. „do dnia ……………..”).

Najczęściej pracodawcy umieszczają wzór klauzuli, która ma być dołączona do dokumentów aplikacyjnych.

Powodzenia w rekrutacjach!


*  Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

* Ustawa z dnia 10.05.18 o ochronie danych osobowych, Dz. U. 2018 Poz. 1000

* aby być w zgodzie z aktualnym prawem pracodawca ma również obowiązek zawrzeć w ofercie tzw. klauzulę informacyjną, w której znajdziecie adres do administratora danych pracodawcy, informację jak je wykorzystuje i komu je udostępnia, środki, które podejmuje w celu ochrony danych osobowych, sposób w jaki może kandydat poprosić pracodawcę o dostęp do swoich danych osobowych lub zmianę tych danych itd.

Kategorie
Blog

Zarządzanie i przywództwo w czasach zmian

Wykład otwarty dr Małgorzaty Bonikowskiej
14 grudnia 2017, Uniwersytet SWPS, ul. Chodakowska 19/31, Warszawa
Żyjemy w świecie, który potrzebuje autorytetów, a jednocześnie je kwestionuje. Autorytetom ufamy, przywódcom nie zawsze. Rośnie jednak popyt na liderów, a spada na autorytety. W trudnych warunkach, kiedy umiejętności przywódcze poddawane są ciągłej presji, warto stawiać na ludzi mających jednocześnie kompetencje lidera i autorytetu. O nowym modelu zarządzania i przywództwa w czasach zmian opowie podczas wykładu w Strefie Zarządzania dr Małgorzata Bonikowska, prezes THINKTANK.

Kategorie
Blog

Ile Pan/i chce zarabiać?

Takie pytanie słyszymy często na rozmowie kwalifikacyjnej i często zastanawiamy się długo jak na nie odpowiedzieć. Cóż. Najlepszym sposobem jest się do tego przygotować najlepiej jak możemy. W wymarzonej dla nas sytuacji mamy w tej firmie znajomego na podobnym stanowisku, który z własnej woli opowiedział nam ze szczegółami o swoim wynagrodzeniu i benefitach:) Marzenie! Prawda? (swoją drogą wiedząc o jego braku dyskrecji można byłoby się zastanowić nad tą znajomością;P).

Jakie mamy możliwości w realnym świecie?

Po pierwsze możemy skorzystać z raportów płacowych firm zajmujących się badaniem rodzimego rynku pracy, np.:  Sedlak & Sedlak , Hays oraz globalnego, np.: Hays Global Skills Index.

Po drugie, kiedy znamy już orientacyjne zarobki w branży, możemy podać tzw.: „widełki”, czyli, że np. chcemy zarabiać np.: między 20 000 a 25 000 PLN.

Zapytano mnie ostatnio czy to wypada pytać o zarobki na rozmowie kwalifikacyjnej. Oczywiście to zależy od wielu czynników:

Jeśli rozpaczliwie chcemy się zatrudnić nie pytamy o nic, sami dajemy się przepytać a w odpowiedzi zazwyczaj zgadzamy się ze wszystkim. Takie zachowanie kandydata jest oczywistym sygnałem dla pracodawcy, że może pominąć temat wynagrodzenia na rozmowie, a i tak, kiedy zadzwoni za kilka dni z propozycją zatrudnienia – będziemy skakać z radości, nawet jeśli w końcu okaże się, że zarabiamy poniżej minimalnej krajowej. Otrzeźwienie przychodzi później i tu są minimum dwa scenariusze kolejnych wydarzeń:

Przywiązujemy się do ludzi, lub bezpiecznego ciepełka stałego zatrudnienia w jednym, znanym nam miejscu i tak pozostajemy przez lata, utyskując na zły los i kapitalistycznych wyzyskiwaczy.

Zwalniamy się natychmiast kiedy nadarzy się kolejna praca za 50 zł więcej.

I po stronie pracodawcy istnieją różne warianty:

Jeśli potrzebuje ludzi do nieskomplikowanej pracy półautomatycznej, taka „tania siła robocza” to dla niego łakomy kąsek, a w przypadku rotacji koszty wprowadzenia nowego pracownika nie są duże.

Inaczej się ma sprawa z kandydatem do pracy skomplikowanej, do której samo wprowadzenie trwa minimum kilka miesięcy. Tutaj porozumienie i zadowolenie oraz satysfakcja obu stron z dobrze ubitego interesu jest kluczowa dla ułożenia sobie dłuższej, dobrej współpracy. Tak więc typ kandydata „rozpaczliwie poszukujący” i nie pytający o kluczowe kwestie, szybko odpadnie  z takiego procesu rekrutacji.

Kategorie
Blog

O motywacji…

„Wewnętrzna energia rodzi się w ludziach wtedy, gdy mają możliwość dokonywania wyborów – właśnie to daje im poczucie niezależności oraz świadomość prawa decydowania o własnym losie.” – Mądrzej, szybciej, lepiej -Charles Duhigg – polecam do poczytania.

Kategorie
Blog

Zawód prawnika już nie tak opłacalny?

Kiedy potrzebujemy prawnika?

Zazwyczaj wtedy, kiedy chcemy zabezpieczyć ważne dla nas sprawy lub ewentualnie, kiedy jest już za późno na zabezpieczanie i trzeba ratować, co się da. Jakiego prawnika wtedy szukamy? Oczywiście najlepszego! Są to, bowiem zazwyczaj zagadnienia mające daleko idące konsekwencje.

Rynek prawniczy odpowiada na takie zapotrzebowanie przedstawiając ofertę renomowanych kancelarii z wieloletnim (często wielopokoleniowym) doświadczeniem. Płacimy w nich za rzetelność, lojalność i poufność – tej rangi kancelarie nie pozwolą sobie na złamanie którejkolwiek z tych zasad pielęgnowanych od lat. 

Jak w każdej branży: biznes pielęgnowany latami, wysokiej jakości a jednocześnie unowocześniany daje adekwatne owoce. 

Z drugiej strony rynku znajdują się absolwenci prawa, wypływający z różnych uczelni szeroką strugą, niemający pomysłu na swoją ścieżkę zawodową, ani w dniu rekrutacji na studia, ani po obronie pracy dyplomowej. Nie jest grzechem nie mieć pomysłu, ale go nie szukać. Gorzej, jeśli student bezrefleksyjnie zalicza kolejne semestry a jego celem jest jedynie zapracowanie na dyplom. Dyplom magistra prawa wciąż cieszy się bowiem wysokim uznaniem, nawet, jeśli student nie starał się, bądź nie dostał na aplikację oraz nie idzie za tym żadna praktyka, doświadczenia czy plany zawodowe.  Owi absolwenci rozpoczynają pracę w korporacjach, działach prawnych firm, administracji samorządowej i innych.

Absolwenci z powodzeniem kończący aplikację rozpoczynają pracę w kancelariach, a jeśli nie znajdują jej w nich lub mają silne pragnienie uprawiania wolnego zawodu, otwierają własną kancelarię. Takich osób jest coraz więcej i przyrost ten nie równoważy przyrostu popytu na usługi prawne.

Stąd może to nie brak opłacalności*, lecz spore rozwarstwienie**, jest podstawową cechą obecnego rynku usług prawnych.


*http://www.prawnik.pl/wiadomosci/adwokaci/artykuly/976473,adwokatura-musi-zmierzyc-sie-z-problemem-nieatrakcyjnosci-finansowej.html
** http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/974559,pieniadze-dziela-srodowisko-adwokatow.html
***http://www.prawnik.pl/prawo/prawo-w-praktyce/artykuly/999191,specjalizacja-szansa-dla-mlodych.html



		
Kategorie
Blog

Wsparcie dla osób zwalnianych/zwolnionych z pracy.

Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej Sp. z o.o.realizuje projekt przeznaczony dla osób przewidzianych do zwolnienia, zagrożonych zwolnieniem oraz zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy.

W projekcie może wziąć udział:

  • Osoba zwolniona przez pracodawcę przechodzącego procesy adaptacyjne i modernizacyjne, która pozostaje bez zatrudnienia i utraciła pracę z przyczyn dotyczących zakładu pracy w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do Projektu.
  • Osoba przewidziana do zwolnienia to osoba, która otrzymała od pracodawcy wypowiedzenie stosunku pracy/stosunku służbowego lub która została poinformowana przez pracodawcę o zamiarze nieprzedłużenia przez niego stosunku pracy lub stosunku służbowego.
  • Osoba zagrożona zwolnieniem to pracownik zatrudniony u pracodawcy, który w okresie 12 miesięcy poprzedzających przystąpienie tego pracownika do projektu dokonał rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn niedotyczących pracowników, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2015 r. poz. 192) lub zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn.), w przypadku rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z tych przyczyn u pracodawcy zatrudniającego mniej niż 20 pracowników albo dokonał likwidacji stanowisk pracy z przyczyn ekonomicznych, organizacyjnych, produkcyjnych lub technologicznych.

Nabór do projektu prowadzony jest w sposób ciągły w całym okresie realizacji projektu tj. w okresie od 1 lipca 2016 r. do dnia 31.08.2018 r. Udzielone wsparcie musi jednak zakończyć się wraz z końcem działań w projekcie.

Rekrutacja do Projektu odbywa się na podstawie Formularza rekrutacyjnego oraz Deklaracji uczestnictwa w projekcie.
Osoby zainteresowane udziałem w Projekcie składają̨ wypełnione i podpisane dokumenty rekrutacyjne w Biurze Projektu DAWG we Wrocławiu:
BIURO PROJEKTU
Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej Sp. z o.o.
Al. Kasztanowa 3A-5
53-125 Wrocław

tel. +48 71 736 63 05
e-mail: aktywizacja@dawg.pl
www.dawg.pl/aktywizacja

Kategorie
Blog

Potrafisz się uczyć?

Serwisy typu Coursera, Khan Academy czy Code Academy to rewolucja w podejściu do nauki. Umiejętność samodzielnej nauki, samodyscypliny oraz rozliczanie samego siebie z efektów to podstawa w korzystaniu z modelu MOOC.

To technologie dostępne teoretycznie dla wszystkich 🙂 Wszystkich potrafiących się zdyscyplinować. A Ty? Poznałeś tę moc?

Kategorie
Blog

Recepta na szczęście

Sprawa jest prosta.

Wystarczy:
I. dowiedzieć się co sprawia Ci radość,
II. pomyśleć jak, robiąc to, przydasz się innym,
III. wprowadzić w życie kilkanaście podstawowych nawyków,
IV. cierpliwie stosować powyższe przez około 10-18 lat i… sukces murowany.:)

I.
Jak dowiedzieć się co sprawia radość?
Obserwować siebie, łowić każdą radosną chwilę i śledzić jak detektyw, skąd ta radość się w Tobie wzięła, korzystać z każdej nadarzającej się okazji, by dowiedzieć się o sobie czegoś więcej.
Możliwości jest ogrom!
Poczynając od drobnych zmian w codzienności po diametralne zmiany w życiu. Zmiany w życiu czasami „przychodzą same” ale można je też wywołać robiąc coś zupełnie innego niż zwykle. Bardzo innego.
Bezgranicznym, wspaniałym źródłem są inni ludzie. Rozmawiaj z nimi, słuchaj ich historii – mogą być dla Ciebie inspiracją.
Co pewien czas skorzystaj z profesjonalnych narzędzi diagnostycznych: testów psychologicznych, predyspozycji i natężenia poszczególnych cech. Przyjrzyj się im. Jakie zmiany sprawią, że Twoje życie stanie się radośniejsze?

II.
Kiedy masz już listę czynników sprawiających Ci radość – pomyśl – jak ta Twoja działalność może przydać się innym.
Masz dar wyczucia piękna? Twórz dla ludzi piękne rzeczy!
Lubisz rozweselać innych? Pisz scenariusze komedii. Załóż kabaret.
Lubisz pisać pamiętniki? Napisz książkę.
Lubisz rozmawiać o trudnych, życiowych sprawach? Dowiedz się jak zostać terapeutą.
Lubisz „grzebać” przy samochodzie? Naprawiaj im samochody.
Lubisz zapach drewna i wysiłek fizyczny? Zostań stolarzem.

III.
Dr Aldo Civico uważa, że wszystkich ludzi sukcesu łączy jedna cecha – odporność psychiczna. Jego badania pokazują, że w 80 proc. za odniesione sukcesy odpowiadają określone cechy składające się na odporność psychiczną. Civico wyróżnił piętnaście nawyków osób odpornych psychicznie.
Czytając o nich, zastanów się, które już masz, a nad którymi chcesz jeszcze popracować*:

1. Pielęgnowanie samoświadomości.
To dążenie do jak najlepszego poznania siebie, swoich preferencji, mocnych stron i swoich emocji.

2. Praca nad pewnością siebie.
Pewność siebie to świadomość tego co można kontrolować a czego nie oraz wpływanie na to, co jest w zasięgu naszego wpływu. Im większe umiejętności w zakresie odróżniania tych dwóch obszarów i działania w tym, który możemy kształtować – tym większa pewność siebie.

3. Przeformułowywanie negatywnych myśli.
Ludzie, którzy rozumieją swoje emocje, doświadczając negatywnych uczuć wiedzą, że nie należy się w nich zanurzać, lecz nadać im sens i uczyć się z nich, nadawać im nowy sens tak, by te działały motywująco. Pamiętają by co pewien czas zatrzymać się i z dystansu spojrzeć na to co mają w życiu, ile już osiągnęły i jaki jest ich cel.

4. Jasny sens.
Osoby zadające sobie często pytanie „dlaczego” i odpowiadające na nie są w stanie zobaczyć sens w swoim działaniu bądź porzucić działania, które nie mają uzasadnienia..

5. Sprecyzowane cele.
Osobom mającym wyznaczone cele, konkretne, sprecyzowane, mierzalne – długo i krótkoterminowe, rzadziej przydarza się „marnowanie czasu”.

6. Dyscyplina.
Osoby odnoszące sukcesy nieustannie pracują nad samodyscypliną. Interesująca książka na ten temat: „Dyscyplina emocjonalna” Charles C. Manz

7. Otwartość na zmiany.
Osoby otwarte na zmiany rozumieją potrzebę ciągłego wzrostu. Cieszą się nie tylko z rezultatów swoich działań, ale też z drogi, którą pokonały.

8. Odpowiedzialność.
To oduczenie się wymówek. Nie uznawaj innych/świat/ okoliczności za swoje porażki. Twoje porażki wynikają z Twoich decyzji bądź ich braku. Bierz pełną odpowiedzialność.

9. Umiejętność odmawiania.
Aby osiągnąć swoje cele trzeba nauczyć się odmawiać w konstruktywny i pełen szacunku sposób.

10. Empatia.
Wrażliwość na otoczenie, na napotykanych ludzi oraz odmienne spojrzenia na świat wzbogacają nas samych, uczą tolerancji i elastyczności.

11. Traktowanie porażki jako ważnej informacji zwrotnej.
Jeśli coś poszło nie tak, to podstawa nauki, aby następnym razem się udało.
Skupianie się na nieustannej nauce sprawia, że krytyka jest jej formą. Trzymanie się zasady, że zawsze można być lepszym a wiedza o brakach pozwala ukierunkować prace rozwojowe. Sukces wymaga ciągłego wysiłku.

13. Zamiana problemów w możliwości.
Stawianie się w pozycji ofiary powoduje utratę energii. W problemach i komplikacjach warto zobaczyć możliwość wzrostu i nauki.

14. Wdzięczność.
Wdzięczność za doświadczenia życiowe sprawia, że zaczynamy doceniać wszystko co nam się przydarza.

15. Praca nad ciałem.
Regularne ćwiczenia i zdrowe odżywianie pozwalają zachować jasność myśli.

IV.
Dr Benjamin Bloom z Northwestern Uniwersity w pracy „Projekt rozwoju talentu” przeanalizował kariery światowej sławy profesjonalistów w swoich zawodach i odkrył, że w każdym z tych zawodów potrzeba od 10 do 18 lat zanim osiągnie się światowy poziom.

„Życie jest krótkie. Sztuka jest długa” Hipokrates.

——————————————–

* na postawie opracowania marga, psychologytoday.com, aldocivico.com

** Coffman, Buckingham, „Po pierwsze, złam wszelkie zasady”

Kategorie
Blog

Dążenie do doskonałości

To ciekawe, że NLP mimo krytyki i odrzucenia przez świat nauki ma się tak dobrze. Czytam Biblię NLP zakupioną trzy lata temu, nie tkniętą do tej pory z braku czasu. Taaak… coaching wykorzystuje wiele z tych technik. Coaching wykładany już na wielu uczelniach. 😉

Nie tym, jednak, chcę się tu z Tobą podzielić.

Po raz kolejny, niezliczony już, wręcz ziejący nudą (po przeczytaniu bardzo wielu poradników rozwoju osobistego) powtarza się w Biblii NLP prośba, a nawet błaganie o…. PAMIĘĆ.

Tak, Kochani, pamiętanie o tym kim chcesz być, co chcesz w życiu zrobić, czyli nic innego jak PAMIĘTANIE o CELU. Ale w taki sposób by POCZUĆ ten cel, popławić się w nim, czyli ZWIZUALIZOWAĆ sobie cel. Tak, jakby ten cel był już osiągnięty.

Bo kiedy moim celem jest być najlepszym doradcą zawodowym i coachem na Dolnym Śląsku, to wiem: jak to będzie wyglądało, z kim będę współpracować, jak będzie wyglądało moje miejsce pracy i jacy klienci będą ze mną pracować. Wtedy, nawet jeśli czasem schodzę z drogi do celu, jest to świadoma decyzja, wiem, że to tylko na chwilę, aby:

  • zobaczyć świat z innej perspektywy,
  • wnieść moją perspektywę do innego świata,
  • nanieść korektę na cel bądź zobaczyć go tym wyraźniej.

Kiedy Twoim celem jest schudnąć, wyobraź siebie szczupłą, jak lekko przeskakujesz po kilka stopni po schodach, z lekkością przymierzasz ubrania w docelowym rozmiarze, schylasz się bez zadyszki aby zasznurować buty;).

Kiedy Twoim celem jest praca w zupełnie innym niż obecnie zawodzie – wyobraź siebie w tym nowym zawodzie, kiedy poruszasz się w nim z pewnością i lekkością profesjonalisty.

Kiedy nie wiesz co jest Twoim celem, wyobraź sobie, że go znajdujesz, że już wiesz czego w życiu chcesz. Wyobraź sobie co wtedy myślisz, jak się zachowujesz, z kim jesteś, jak spędzasz czas i gdzie.

i… PAMIĘTAJ. Codziennie i przez wiele lat, że tego właśnie chcesz. Po pewnym czasie dysonans pomiędzy tym gdzie jesteś a tym czego pragniesz zmusi Cię do działania.

Działa.

Znam wiele przykładów na poparcie tej metody i jestem jednym z nich.

Pamiętaj! 🙂

Kategorie
Blog

Wady i zalety perfekcjonizmu

W przeprowadzonym przez PEZMI w marcu i kwietniu badaniu perfekcjonizmu wzięły udział 362 osoby. Badanymi byli użytkownicy portalu Facebook i ich znajomi, którzy byli zainteresowani określeniem poziomu swojego perfekcjonizmu. Test był udostępniony bezpłatnie.

92% badanych stanowiły kobiety a 8% mężczyźni.

plec

Badaniem były zainteresowane przede wszystkim osoby w wieku 20 -25 lat (45% badanych) , osoby w wieku 40 lat i więcej stanowiły niewiele ponad 3% respondentów a trzydziesto- i czterdziestolatkowie – prawie 10%.

wiekres

Według badania GEMIUS w 2015 roku do najbardziej aktywnych należą jednak internauci z wykształceniem gimnazjalnym, a grupa wiekowa 15–24 lata jest jedną z najliczniejszych grup wiekowych użytkowników portalu Facebook.

wiekFB

Na skali perfekcjonizmu określono w teście następujące wyniki: od opcji „nie jesteś perfekcjonistą”, przez „łagodny perfekcjonizm” oraz „widoczny perfekcjonizm, powodujący pewne trudności w niektórych aspektach życia” aż po „perfekcjonizm będący przyczyną poważnych problemów życiowych”.

Badanie wykazało iż osoby zainteresowane badaniem w zdecydowanej większości miały pewne trudności w niektórych aspektach życia powodowane czynnikami składowymi perfekcjonizmu. Niniejszy raport służy uporządkowaniu zagadnienia perfekcjonizmu tak, aby ułatwić osobom biorącym udział w badaniu wyciągnąć z perfekcjonizmu jak najwięcej korzyści i zminimalizować problemy.

Perfekcjonizm bowiem ma swoje wady i zalety, które pokrótce tu zostaną przedstawione.

Zalety perfekcjonizmu

Drobiazgowość.

Dla pracodawcy perfekcjoniści to w wielu przypadkach doskonali pracownicy, o ile nie zawyżają niepotrzebnie standardów i nie gubią się w gęstwinie nieistotnych detali. W zdecydowanej większości odpowiedzi respondentów (93%) badani przyznawali, że potrafią dostrzec szczegóły, które umykają innym i póki mamy do tego pewien dystans, jest to zaleta, którą trudno przecenić. Osoby świadczące usługi innym, terminowe, schludne i przywiązujące wagę do szczegółów cieszą się większym popytem na swoje usługi. Zdolność do organizowania otoczenia i utrzymywania porządku może decydować o sukcesie wielu przedsięwzięć.

Perfekcjonizm to ceniona cecha w wielu zawodach, np.: pracownicy firm wykończeniowych w branży budowlanej, mechanicy samochodowi, stomatolodzy, fryzjerzy, lekarze, księgowi, elektrycy, itp.

Umiejętność dostrzegania niewielkich nawet postępów i osiągnięć dzieci perfekcjonisty, oraz chwalenie za nie, może bardzo pozytywnie wpłynąć na relacje w rodzinie oraz samoocenę młodych ludzi.

Wysoka motywacja.

Perfekcjoniści zazwyczaj mają wysokie oczekiwania wobec siebie i jakości swojej pracy. Dążą do wewnętrznego zadowolenia z osiągania wysokich standardów a więc nie wymagają ciągłej kontroli. Są to często osoby mające pomysły na wprowadzenie innowacji służących podniesieniu jakości i wydajności.

Przestrzeganie zasad i procedur.

W zawodach wymagających znajomości zasad i procedur, zastosowaniu ich oraz aktualizacji pracy zgodnie z przepisami perfekcjoniści nie mają sobie równych.

Ostrożność.

Perfekcjoniści, zazwyczaj jako ludzie bardzo wrażliwi  i charakteryzujący się niższą samooceną (szczególnie o perfekcyjności ukierunkowanej wewnętrznie) są osobami podejmującymi bardzo rozważne, przemyślane decyzje. W zawodach, w których jedna decyzja może zaważyć o powodzeniu całego przedsięwzięcia, perfekcjoniści są poszukiwani. Ale nie tylko w życiu zawodowym perfekcjoniści podejmują ostrożne decyzje, często zanim nazwą kogoś swoim przyjacielem starają się dobrze go poznać i uniknąć w ten sposób rozczarowania.

Wady perfekcjonizmu

Nieadekwatna samoocena (brak pewności siebie/zbytnia pewność siebie)

Brak pewności siebie może potęgować ostrożność do poziomu uniemożliwiającego dzielenie się pomysłami z innymi ludźmi. Rezygnacja z prezentowania własnych pomysłów pozbawia perfekcjonistów nie tylko wpływu na sposób realizacji zadań ale również uniemożliwia otrzymanie pozytywnych informacji zwrotnych od współpracowników i przełożonych.

Odwrotnie – przeświadczenie o własnej nieomylności oraz nie poddawanie pomysłów modyfikacjom na forum zespołu, może powodować problemy komunikacyjne  i równie skutecznie zamknąć drogę awansu zawodowego jak brak pewności siebie.

Zbyt wysokie standardy

Efektywność w pracy jest wpadkową dwóch elementów: w jak najkrótszym czasie należy stworzyć jak najlepszy produkt. Perfekcjoniści ze względu na swoje wyśrubowane standardy  mogą skazywać się na niepowodzenie ze względu na brak możliwości zakończenia pracy w terminie lub tak wolną realizację – jeśli czas nie jest określony – że przestaje ona być opłacalna. Chęć idealnego w każdym szczególe wykonania zadania  może w dużej mierze spowalniać pracę oraz utrudnić realizacje większego przedsięwzięcia (np.: trudność w ukończeniu pracy dyplomowej i ugrzęźnięcie na pierwszym rozdziale, który wciąż poprawia się w dążeniu do doskonałości). Ponad 90% badanych nie lubi popełniać błędów a niemal 83% uważa, że popełnienie błędu na oczach innych jest bardzo żenujące. Najczęściej jednak przecież w wyniku popełnianych błędów najszybciej następuje w naszym życiu progres, jeśli oczywiście traktujemy błąd jako świetną okazję do nauki.

Planowanie i organizowanie

Tak, to nie jest pomyłka. Niekończące się planowanie i udoskonalanie teoretycznej strony zadania aby poczuć się komfortowo i „zapiąć wszystko na ostatni guzik” może wręcz uniemożliwić jego realizację i jest sposobem na odwlekanie działania lub podjęcia decyzji.

Brak zaufania do innych

Perfekcjoniści niekiedy nie potrafią korzystać z pomocy innych osób, ponieważ uważają, że nikt nie zrobi danej czynności tak dobrze jak oni (ponad 80% badanych nie dopuszcza możliwości innego, równie dobrego sposobu realizacji danej czynności), mają również trudności z delegowaniem poleceń, dając nadmiar szczegółowych danych i wprowadzając w ten sposób szum informacyjny. Problemy z delegowaniem zadań prowadzą do nadmiernego obciążenia pracą i w rezultacie do braku możliwości realizowania swoich obowiązków.

Świetnym przykładem jest praca gospodyń domowych samodzielnie zajmujących się utrzymaniem porządku w domu i nie angażujących domowników, którzy nie dbają o porządek zgodnie z wysokimi standardami perfekcjonistki. W wyniku takiej organizacji pracy kobietę zasypuje nadmiar obowiązków czego skutkiem jest uczucie przeciążenia i  brak czasu na przyjemności. Kiedy domownicy przyzwyczajają się do wyręczania, zapominają o wyrażaniu wdzięczności traktując ten stan jako naturalny.

________

Wykorzystanie zalet perfekcjonizmu oraz niwelowanie wad może być celem procesu coachingowego dążącego do zmian nawyków, schematów myślowych i postaw – co potrafi odmienić życie udręczonego perfekcjonisty w realizującego się w życiu, szczęśliwego człowieka.

Zapraszam.